Slik kan du presentere valet for elevane
29.08.2019
          No er skulane godt i gang, og i haust er det kommune- og fylkestingval den 9. september. Før dette er det skuleval. Her er nokre tips til korleis lærarane kan gjere elevane kjende med dei ulike partia.
Tekst: Anna Kirsten Aaland Hellevang
Foto: Inge Schreuder-Lindløv, Universitetet i Stavanger
Kanskje er du nytilsett lærar eller kanskje får du plutseleg ein vikartime. Då kan det vere fint å ha eit opplegg klart for ein dobbelttime. Her er ein resurs som lærarane kan bruke no før valet. Det passar godt å bruke timane til diskusjon. Mange elevar har kome i nye klasser, og det kan også vere ein måte å bli litt betre kjende med dei andre i klassa. Ein forenkla versjon kan passe på mellomtrinnet. Elles er opplegget best eigna til ungdomsskule eller vidaregåande.
Del 1
Alternativ 1: Førarbeid: Læraren samlar inn valprogram frå den kommunen/fylket som skulen ligg i.
Alternativ 2: Elevane søkjer på nett for å finne valprogramma til dei ulike partia der.
Forslag til undervisning i ein dobbelttime:
- Del ut valprogramma til elevane. Del klassa i grupper. (Eventuelt søk på nett om partia).
 - Kvar gruppe les om eitt parti og førebur ein presentasjon av dei viktigaste sakene.
 - Kvar gruppe presenterer sitt parti for resten av klassa.
 - Del tavla inn i kor mange parti som er presenterte.
 - Kvar gruppe skriv fem stikkord om kva som er viktig for sitt parti.
 - Diskuter kva som er likt/ulikt med partia.
 - Ta NRK sin valgomat. Den kan gi eit grunnlag for kva parti du er mest einig med.
 
Del 2
Alternativ 1: Enkelt opplegg: Forslag til undervisning i ny dobbelttime:
- Ha ein paneldebatt i klassa der dei to største partia i kommunen er representerte. Ein elev frå kvar gruppe blir vald til panelet.
 - Læraren er ordstyrar.
 - Først presenterer paneldeltakaren sitt parti. Dei kan gjerne vere «ordførarkandidatar».
 - Deretter stiller klassa spørsmål til «politikarane». (Bruk gjerne valprogrammet til å finne spørsmål).
 - Til slutt får kvar politikar / elev i panelet eit sluttinnlegg på eitt minutt om kvifor ein skal stemme på deira parti. (Ein treng ikkje vere einig i programmet, dette blir som eit rollespel).
 
Alternativ 2: Vanskeleg opplegg: Forslag til undervisning i ny dobbelttime:
- Ha ein paneldebatt i klassa der partia i kommunen er representerte. Ein person frå kvar gruppe blir vald til panelet.
 - Læraren er ordstyrar.
 - Først presenterer paneldeltakaren sitt parti. Dei kan vere «ordførarkandidatar».
 - Deretter stiller klassa spørsmål til «politikarane». (Bruk gjerne valprogrammet til å finne spørsmål)
 - Til slutt får kvar elev i panelet eit sluttinnlegg på eitt minutt om kvifor ein skal stemme på deira parti. (Ein treng ikkje vere einig i programmet, dette blir som eit rollespel).
 
Del 3
Ønskjer du å utvide undervisningsopplegget, kan du gå gjennom NDLA sin læringssti «Politikk er påverknad».
- Lengde: 5 timar
 - Alternativt kan ein velje utdrag av stien.
 - Til slutt er der fire oppgåver å velje mellom til vidare arbeid.
 
Lukke til og godt val!
Lenker
- Framtida.no om valet
 - Læringssti: Politikk er påverknad
 - NRK Valgomat: Skriv inn den kommunen du er folkeregisteret i og skal stemme.
 
Kompetansemål i norsk:
Kompetansemål etter 7. årstrinn
- uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
 - opptre i ulike roller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
 - uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen
 - presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med eller uten digitale verktøy
 - vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
 - lese et bredt utvalg norske og oversatte tekster i ulike sjangere på bokmål og nynorsk, og reflektere over innhold og form i teksten
 - referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i en tekst
 - forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
 
Kompetansemål etter 10. årstrinn
- lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
 - delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
 - presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
 - vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
 - orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget
 - lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger
 - gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
 
Kompetansemål etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
 - bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
 - bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
 - mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
 
Kompetansemål etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
 - bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
 
- lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
 - uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav
 
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
 - analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
 - referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
 
Kompetansemål etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
- lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet
 - lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
 - drøfte norskfaglige og tverrfaglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
 
- orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
 - bruke kunnskap om tekst, sjanger, medium og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster med klar hensikt, god struktur og saklig argumentasjon
 - uttrykke seg med et presist og nyansert ordforråd og mestre språklige formkrav
 - bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
 - tolke og vurdere komplekse sammensatte tekster
 - bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere ulike typer sakprosatekster
 
Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
 - bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
 - lytte til, systematisere og sammenfatte informasjon i muntlige tekster og reflektere over innholdet
 - lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
 
- lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
 - uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav
 - orientere seg i store mengder tekst av ulik kompleksitet og velge ut, sammenfatte og vurdere relevant informasjon
 - bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
 - forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
 - analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
 - referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
 
(Kjelde: https://www.udir.no/kl06/NOR1-05)