Framsida | Nynorske teikneseriar | Lær å laga teikneseriar | Opplegg og lærarressursar | Om vevstaden
Tekst: Helga Slettebak, Marit Moen og Arne Skadal, Halbrend skule
I april 2009 gjennomførte 6. steget ved Halbrend skule i Førde prosjektet «Frå dikt til teikneserie». Kombinasjonen av dei to sjangrane synest vi er spennande, mellom anna fordi elevane får arbeide med dikt og teikneseriar på ein ny, engasjerande og utradisjonell måte.
Oppgåve
Lage ein eisides teikneserie ut frå eit nynorsk dikt.
Førebuing
Gjennomføring
Tilbakemelding frå elevane
Elevane vart kveikte av oppgåva og synte eit imponerande engasjement. Tilbakemeldingane var også heilt klare; det her hadde vore «kjempekjekt». Mange gav uttrykk for at det var ekstra kjekt å nytte dikt som bakgrunn for teikneserieskapinga. Dei opplevde det som ein spennande og utfordrande vri, som motiverte meir enn å skape ein teikneserie «ut frå eige hovud».
Oppsummering
Seks timar heldt til gjere ferdig teikneseriane. Dei ivrigaste arbeidde også med oppgåva heime. Ytterlegare ein time gjekk med til presentasjon.
Det var fleire spennande utfordringar undervegs. For nokre var det vanskeleg å teikne dei ideane dei hadde, andre syntest det var ei utfordring å bestemme seg for kva dei skulle formidle av diktet gjennom teikningane sine. Desse utfordringane gav ein god prosess for å tolke og forstå kva diktet eigentleg handla om. Det var spennande å sjå korleis elevane løyste det, ofte på ulikt vis.
Bruk av biletperspektiv, verkemiddel og symbolbruk varierte også ein del. Mange brukte fleire ulike biletperspektiv og gjorde slik teikneserien variert og spennande. Andre måtte ha hjelp til å sjå korleis ein kunne komme bort frå det same perspektivet i kvar rute.
Prosessen rundt det å bestemme korleis diktet skulle formidlast språkleg i serien var også utfordrande for mange, og gav mange ulike løysingar. Skulle diktet skrivast i tekstboksar, som snakkebobler eller begge deler? Var det nødvendig å ta med alt? Kunne ein formidle noko av diktet gjennom bileta og noko gjennom tekst? Spørsmåla var mange, og elevane fekk også her arbeide mykje med innhald og tolking.
Gode råd er å unngå å skuggeleggje i A3-formatet med blyant. Skuggelegging med gråtonar viser dårleg på kopien, og bør først gjerast på det endelege A4-formatet. Fargelegging av teikningane før svart-kvitt-kopiering, er heller ikkje lurt.
Vi kosa oss saman med ivrige elevar, og var overraska over kor mange flotte og godt gjennomarbeidde produkt elevane laga. Dei fleste elevane løyste oppgåva på eiga hand, og felles for mange var at dei var fornøgde og stolte over arbeidet sitt.
Teikneseriar laga av elevar på Halbrend skule med utgangspunkt i diktet «På gjennomreise» av Marit Tusvik:
Flodhesten gjekk
gjennom gatene
så naturleg
han berre kunne
for ikkje å vekkje oppsikt
Likevel glodde folk enormt
og ein modig mann spurde:
«Kvifor går du her
gjennom gatene våre,
du – eit typisk sumpdyr?»
«Kan vi ikkje la det
vere eit mysterium?»
svara flodhesten
Det er ikkje berre dikt og noveller det kan fungera å omforma til teikneseriar. Ved Øyra skule i Volda har dei laga teikneseriar med utgangspunkt i matoppskrifter. Teikneseriar er til dømes veleigna til å understreka strukturen i prosessen (kva tid ein gjer kva) og til å framheva kvar i matlaginga ting lett kan gå gale.
Framgangsmåten når du skal laga ein teikneserie av ei matoppskrift, kan i hovudsak vera lik framgangsmåten skildra i opplegget med diktteikneseriane.
Denne vevsida er utvikla av Nynorsksenteret.