Peparkorn
Tarjei Vesaas: «Peparkorn» frå Vindane (1952).
Oppgåver til Peparkorn
- Gjer greie for kva tidspunkt handlinga er lagd til, og kor lenge handlinga varer.
- Gjer greie for kven som fortel / har synsvinkelen i novella.
- Kva inntrykk får vi av Vesla og opplevingane hennar? Grunngje med formuleringar frå teksten.
- Gje ein karakteristikk av rommet ho er i.
- Korleis vil du karakterisere møtet mellom Vesla og kakemannen?
- Kva funksjon meiner du klokka på bjelken har? Grunngje.
Ordforklaringar:
- ein kolv – metallstong som heng inni i ei bjølle eller ei klokke, ofte tjukkast nedst. Denne lagar lyd når han slår mot klokka.
- ei rømd, rømder – nok plass, ope rom
- ei båre, bårer – bølgjer
- stoga – stova, stua
- skøyre – som har lett for å breste
- trylt – som fortrolla, forheksa
Skriveoppgåver
- Skriv om ein gong du gledde deg veldig til noko. Korleis kjente du deg då? Og korleis blei opplevinga då det hende?
- Skriv om ein gjenstand / eit kosedyr / eit menneske du hadde eit nært forhold til då du var barn. Kva betydde det for deg?
- Skriv om noko du var redd for då du barn, t.d. ein gjenstand eller ein stad.
- Kva forhold har du til jula?
- Skriv om ei kjensle du hadde, eller ei hending du hugsar, frå di eiga julefeiring. Du kan også dikte opp eit minne. Prøv å skildre minnet så inngåande som mogleg.
-
Kompetansemål
Vg 1SF
- lese, analysere og tolke nyare skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i omsetjing frå samiske og andre språk
- kombinere verkemiddel og uttrykksformer kreativt i eiga tekstskaping
Vg3SF og Vg3 påbygging
- Analysere og tolke romanar, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk frå 1850 til i dag og reflektere over tekstane i lys av den kulturhistoriske konteksten og eiga samtid
- Utforske og reflektere over korleis tekstar frå den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
- skrive litterære tolkingar og samanlikningar