Eksamen på nynorsk

Mg 0744

Treng elevane dine eksamenstrening? Med dei nye læreplanane etter LK20 kjem det også nye eksamensoppgåver i norsk. Våren 2024 blir det gitt to oppgåver, ei obligatorisk kortsvarsoppgåve og ei langsvarsoppgåve der elevane kan velje mellom fleire alternativ. Her finn du døme på slike oppgåver.

Kortsvarsoppgåver

Her er nokre framlegg til kortsvarsoppgåver som vi på Nynorsksenteret har laga etter mønster frå eksempeloppgåvene. I denne oppgåvetypen skal elevane lese eitt eller to tekstvedlegg, som kan vere skjønnlitterære tekstar eller sakprosatekstar. Oppgåvesvaret skal vere på 200–300 ord. I vurderinga av svaret vil både leseforståing, skrivekompetanse og fagkunnskap bli vurdert.

I kortsvarsoppgåva kan elevane til dømes bli bedne om å

  • samanlikne form og/eller innhald i to korte tekstar
  • karakterisere språket i ein eller to tekstar
  • tolke den retoriske situasjonen i ein saktekst
  • skildre dei retoriske appellformene i ein saktekst
  • gjere greie for samspelet mellom elementa i ein samansett tekst
  • analysere korleis ein litterær person er framstilt
  • gjere greie for den kulturhistoriske konteksten til ein tekst
  • vise korleis menneske, natur og/eller samfunn er framstilt i ein eller to tekstar
  • gjere greie for korleis verkemiddel er brukte i ein eller to tekstar 

(kjelde: Udir.no)

Utruleg trist
«Utruleg trist at så mange bruker homoskjellsord» (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i ein tekst frå Framtida.no.

Tord Foleson
Per Sivle: Tord Foleson (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i diktet Tord Foleson av Per Sivle.

Peparkorn Vesaas
Tarjei Vesaas: Peparkorn (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i novella Peparkorn av Tarjei Vesaas.

Ludvig14
Ludvig 14. og barokken (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i eit måleri frå barokken.

Haavamaal
Håvamål (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i eit utdrag frå Håvamål.

Gloym klimaangst
Gløym klimaskam og dårleg samvit (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i ei meiningsytring i avisa Framtida.no.

Elias Blix Barndomsminne
Elias Blix: Barndomsminne frå Nordland (docx)

Døme på kortsvarsoppgåve med utgangspunkt i Barndomsminne frå Nordland av Elias Blix.

Langsvarsoppgåver

Her er nokre framlegg til langsvarsoppgåver som vi på Nynorsksenteret har laga etter mønster frå eksempeloppgåvene. Her skal elevane lese eitt eller fleire tekstvedlegg, og det kan vere både skjønnlitterære tekstar og sakprosatekstar. Elevane skal velje mellom tre ulike oppgåver. Oppgåvesvaret skal vere eit utfyllande svar på om lag 800–1200 ord. Både leseforståing, skrivekompetanse og fagkunnskap blir vektlagt i vurderinga.

I langsvarsoppgåva kan elevane bli bedne om å skrive

  • fagartikkel
  • litterær tolking og samanlikning
  • retorisk analyse og tolking
  • essay

(kjelde: Udir.no)

Erlend Skjetne01 kvadrat
Retorisk analyse

Teksten «Endeleg er eg arbeidslaus. Dette er ein open jobbsøknad til absolutt alle» av Erlend Skjetne eignar seg godt som utgangspunkt for at elevane kan øve seg på å skrive ein retorisk analyse. Her er også ei enkel skriveramme som elevane kan bruke.

Bunadsfoto ikon
Bunad og bunadsbruk er elska og omdiskutert (docx)

Her er fleire tekstar med ulik innfallsvinkel til bunad og bunadsbruk, og oppgåver som kan brukast som døme på langsvaroppgåver til eksamen.

Fattigdom i Noreg
Fattigdom i Noreg (docx)

Langsvarsoppgåver med utgangspunkt i ulike tekstar som handlar om velstandssamfunnet og problemstillingar rundt fattigdom i Noreg

Ungt spraakengasjement
Ungt språkengasjement (docx)

Døme på langsvarsoppgåver (tolking, fagartikkel og essay) der elevane skal ta utgangspunkt i den digitale utstillinga Ungt språkengasjement.

Torkildsen Heime aaleine
Terje Torkildsen: Heime-aleine-fest (docx)

Døme på langsvarsoppgåve der eleven skal tolke novella Heime-aleine-fest av Terje Torkildsen.

Epleferda i Hardanger
Epleferda i Hardanger (docx)

Døme på langsvarsoppgåver (reklameanalyse og essay) med utgangspunkt i reklamen Epleferda i Hardanger og måleriet Brudeferden i Hardanger.

Ella Marie
Samisk identitet (docx)

Døme på langsvarsoppgåver (fagartikkel og essay) med utgangspunkt i to tekstar om samisk identitet.

  • Forklaring av verb som blir brukte i eksamensoppgåver

    I eksamensoppgåvene blir det brukt verb som seier kva elevane skal gjere. Her ser du forklaring av desse verba.

    Last ned som Word-fil: Forklaring av verb (docx)

    Gjere greie for

    Å gjere greie for noko er å gi ei fagleg grunngitt forklaring av eit saksforhold, ei problemstilling eller noko vi skal undersøke eller gjennomføre.

    Drøfte

    Å drøfte er å belyse ei sak ved å trekke fram ulike sider av saka, og argumentere både for og imot. Drøftinga kan slutte med ein konklusjon.

    Reflektere over

    Å reflektere er å undersøke og tenkje gjennom ulike sider ved eigne eller andre sine handlingar, haldningar og idear. Vi kan òg reflektere over eit saksforhold, praktiske aktivitetar eller eiga læring. Refleksjon inneber å prøve ut eigne tankar og haldningar for å utvikle betre innsikt og forståing.

    Vurdere

    Å vurdere er å sjå nøye gjennom ulike sider ved eit saksforhold eller synspunkt. Det kan òg omfatte å bedømme kvaliteten ved eit produkt eller ein prosess. Ei vurdering resulterer ofte i ei avgjerd, ei verdsetjing eller ein konklusjon.

    Analysere

    Å analysere er å undersøke ei sak, ein gjenstand eller eit omgrep for å få avdekt ein bodskap eller ei meining. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelement og samanhengen mellom dei. Analysen kan også gjelde ein arbeidsprosess.

    Tolke

    Å tolke er å bygge opp ei oppfatning eller forståing av meiningsinnhaldet i eit fenomen, ein praktisk situasjon eller eit kunstnarisk uttrykk. Forståinga bygger ofte på ein analyse av enkeltelement og samanhengen mellom dei.

    Samanlikne

    Å samanlikne er å undersøke likskapar og forskjellar mellom to eller fleire forhold.

Hjelpemiddel

Hjelpemiddel er t.d. faglitteratur, ordbøker og andre verktøy.

Elevane kan bruke hjelpemiddel under eksamen, men det er nokre unntak:

  • Det er berre tilgang til desse utvalde nettressursane: Liste over nettbaserte hjelpemiddel til eksamen
  • Det er ikkje lov å bruke omsettingsprogram
  • Elevane kan ikkje bruke hjelpemiddel som gjer det mogleg å kommunisere. Det tyder at dei ikkje kan bruke mobiltelefon, programvare for samskriving, chat eller liknande. 
  • Elevane kan ikkje bruke automatisk tekstgenerator som chatbot eller tilsvarande teknologi

(kjelde: Udir.no)

Kjelder

Elevane må føre opp kjeldene sine slik at sensor kan finne fram til dei. Det inneber at dei må føre opp

  • namn på forfattar og tittel på bøker og annan litteratur
  • nettadresse og dato for når dei henta informasjonen frå internett

Svara blir kontrollerte for plagiat. Viss elevane ikkje har oppgitt kjelder dei har brukt, kan det påverke vurderinga.