Tre dikt og ei novelle om krig
Tarjei Vesaas var engasjert i spørsmål om krig og atomopprusting frå han var ungdom. Slik hugsar han frå han var 17 år:
«Så vart det 1914. Ein var 17 år. Det var lagt opp til jubelsommar, men i august kom Verdenskrigen. Blodbadmeldingar verre enn noken kunne tenkt seg. Det brende seg inn i ein så ein aldri sidan blir kvitt det. Dei første månadene dirra det liksom under føtene på ein – om det enn gjekk for seg så langt borte. Sidan gleid ein inn i den samstundes forbanna og bergande vanen. Men aldri kvitt det. Ikkje i denne dag. Alt fælt frå den nye storkrigen har ikkje greidd å dukke minna frå 1914. Ein var 17 år.»
(Frå essayet «Om skrivaren» i Leif Mæhle (red. 1964): Ei bok om Tarjei Vesaas)
Her kan du lese meir om Tarjei Vesaas: https://snl.no/Tarjei_Vesaas
Her er tre dikt som direkte tar opp krigsrelaterte emne, angsten for atomkrig og atomopprusting.
- «Regn i Hiroshima» frå Leiken og lynet (1947)
- «Atom-kjernen» frå Leiken og lynet (1947)
- «Napalm» frå Liv ved straumen (1970)
Den korte novella «Naken» frå Vindane (1952) kan også trekkast inn i denne samanhengen. Ho fortel om ei ung jente som har blitt mor, og om barnet som ligg igjen aleine ute.
Oppgåver til dikta
- Synest dokker at sitatet frå «Om skrivaren» er aktuelt i dag? Kvifor/kvifor ikkje?
- Kva er motiva i desse dikta?
- Gjer greie for korleis dikta er bygde opp.
- Gjer greie for korleis desse tekstane kan knytast til krig og/eller atomopprusting. Kva haldning meiner dokker kjem fram i dikta og novella? Har det noko å seie kva tid dikta og novella kom ut?
- I diktet «Napalm» er det berre overskrifta som direkte peikar mot ein krigstematikk. Korleis høver innhaldet i diktet til denne overskrifta? Kva blir «andletet» eit bilde på? Korleis tolkar du «I det mørke hus»?
- Phan Thi Kim Phuc er den nakne, vesle jenta frå Vietnamkrigen i eit verdskjent pressebilde teke av Nick Ut. Finn ut om historia bak dette bildet og korleis det gjekk med Phan Thi Kim Phuc. Kva verknad kan eit slikt bilde ha?
- Då dette bildet blei delt på Facebook, blei det sensurert fordi det viser ei naken jente. Les artikkelen her: Ikkje nakne menneske! Kva meiner du om dei reglane Facebook har? Grunngje svaret.
- Kva trur du «det store dyret» i diktet «Atom-kjernen» kan vere? Kva inneber «der du aller ytst ved stupet står»?
- Tenkeskriv i eitt–to minutt om kva du tenker på når du høyrer ordet Hiroshima.
- Kva tyder tittelen «Regn i Hiroshima»? Finn dei formuleringane i diktet som du meiner knyter seg direkte til atombomba som fall 6. august 1945.
- Kva for eitt av desse dikta gjer mest inntrykk på deg? Klarer du å setje ord på kva som rører ved deg?
- Synest du desse dikta var enkle eller vanskelege å forstå? Prøv å grunngje svaret. Diskuter med læringspartnaren din om ein alltid treng å forstå alt i dikta for å ha ei oppleving av dei.
Oppgåver til novella «Naken»
- Fortel innhaldet kort med dine eigne ord.
- Her er det fortalt i 3. personssynsvinkel – han. Kva verknad har dette perspektivet?
- Korleis er forholdet mellom dei to søstrene og mora deira?
- Korleis forstår vi at novella handlar om hendingar under krigen? Kva ord i novella synest du underbygger det?
- Korleis forstår du slutten?
- Kva trur du Tarjei Vesaas vil med denne novella?
Skriveoppgåver
- Skriv ein tekst på 200–300 ord om kor vidt desse dikta er aktuelle i dag.
- Skriv ein tekst på 200–300 ord om kva du synest det er viktig at vi engasjerer oss i i dagens samfunn.
- Skriv ein tekst på 200–300 ord der du vurderer kva rolle lyrikk kan ha i å påverke saker som folk engasjerer seg i?
- Skriv ein tekst på 200–300 ord der du reflekterer over kva det kan innebere å «kjenne seg naken».
-
Kompetansemål
Vg 1SF
- lese, analysere og tolke nyare skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i omsetjing frå samiske og andre språk
- kombinere verkemiddel og uttrykksformer kreativt i eiga tekstskaping
Vg3SF og Vg3 påbygging
- Analysere og tolke romanar, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk frå 1850 til i dag og reflektere over tekstane i lys av den kulturhistoriske konteksten og eiga samtid
- Utforske og reflektere over korleis tekstar frå den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
- skrive litterære tolkingar og samanlikningar